Opplæringsstigen i orientering for barnehage og skole

Orienteringsforberedelser på lekeplassen og nærområdet.

Bli kjent og trygg på lekeplassen og i nærområdet.
BHG
  • Opparbeide trygghet i naturen gjennom lek og aktivitet (bli trygg i naturen)
  • Få erfaring med ulike måter å se/oppfatte og bevege seg i terrenget på (krype, klatre, løpe, klatre over, under osv)
  • Få konkret erfaring med ulike terrengdetaljer (hvordan ser en stein, bekk osv ut)
  • Få erfaring med ulike underlag,kupering og vegetasjon

Orientere i skolegården og nærområdet

Ta i bruk enkle former av kart (eks. skolegårdskart, flyfoto, håndtegnede kart og perspektivkart). Læreplanmål: etter 4. trinn: Elevene skal kunne lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng.
1.-4.
  • Få erfaring av å se romforhold mellom detaljer (om steinen ligger foran, bak eller ved siden av huset)
  • Forstå at alle like symboler representerer samme type detalj (f.eks. at svart prikk alltid er en stein selv om steinene har forskjellig form)
  • Kunne orientere seg på kartet (vite hvor man er) og klare å orientere kartet etter omgivelsene
  • Få erfaring med bruk av enkle former for kart (skolegårdskart, flyfoto, håndtegnede kart, perspektivkart)

Orientere i skolegården, nærområdet og i naturen

Ta i bruk det symbolske kartet (orienteringskart). Læreplanmål:etter 7. trinn: Elevene skal kunne bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø.
5.-7
  • Kunne orienteringskartets farger og de vanligste karttegnene
  • Kunne orientere kartet ved hjelp av terrenget
  • Kunne lese og forstå enkle detaljer på kartet og følge enkle, tydelige ledelinjer (eks.: langs vei, sti bekk)
  • Kunne vurdere enkle veivalg (lang - kort vei, sikker/trygg - usikker vei)
  • Kunne bruke kart i ulik målestokk

Orientere i kjent terreng.

Aktivt bruke informasjonen kartet gir. Læreplanmål:etter 10. trinn: Elevene skal kunne forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø. (Ikke gyldig for 10. trinn før 1.8.2021)
8.-10.
  • Kjenne til de vanligste kartegnene på orienteringskart
  • Kunne bruke holdepunkter/sikre detaljer i terrenget til å orientere etter
  • Kunne forflytte seg mellom enkle, tydelige ledelinjer
  • Kjenne begrepet høydekurver og lese tydelige terrengformasjoner av kartet (bratt-flatt, ås/kolle-dal/søkk)
  • Kunne gjøre enkle veivalg (lang - kort vei, sikker/trygg - usikker vei)
  • Kunne bruke kart i ulik målestokk

Orientere i ukjent og variert terreng med kompass

Fra introduksjon av kompasset til kompasskurs Læreplanmål: etter Vg1: Elevene skal kunne bruke kart og digitale verktøy på ein måte som sikrar trygg ferdsel for seg sjølv og for andre.
etter Vg3: Planlegge og gjennomføre og vurdere turopplegg ved bruk av kart og kompass og andre måter å orientere seg på.
Vg.s.
  • Kunne finne fram til tydelige detaljer/poster utenfor ledelinjer
  • Kunne kjenne igjen enkel høydeinformajon på kartet i terrenget
  • Kunne ta ut og følge kompasskurs